Facebook open

BANER Perfect SPA Awards 2021 Glosuj Hotel SPA

Gdy odczuwamy pragnienie  nasz organizm informuje nas, że jesteśmy już w niewielkim stopniu odwodnieni. Może boleć nas głowa lub  będziemy roztargnieni. Jak wynika z badań, Polacy bez trudu rozpoznają objawy odwodnienia.

ODWODNIENIE ZDARZA SIĘ NIE TYLKO LATEM

Gdy odczuwamy pragnienie  nasz organizm informuje nas, że jesteśmy już w niewielkim stopniu odwodnieni. Może boleć nas głowa lub  będziemy roztargnieni. Jak wynika z badań, Polacy bez trudu rozpoznają objawy odwodnienia. Jako pierwsze oznaki tego stanu wskazują: uczucie pragnienia (54%), uczucie suchości w ustach (44%) oraz zmęczenie i senność (31%). Mimo, że znamy te symptomy, nadal często bagatelizujemy kwestie związane z prawidłowym nawodnieniem organizmu. Ukryty wróg – odwodnienie, pragnienie to sygnał ostrzegawczy wysyłany przez organizm. Konsekwencją utraty wody jest najpierw pogorszenie samopoczucia, a dopiero później uczucie pragnienia. Dlatego należy na bieżąco uzupełniać płyny, nie czekając, aż zachce nam się pić. - Niestety, już od dzieciństwa jesteśmy przyzwyczajeni do bycia odwodnionymi. W przedszkolu nie pozwala się dzieciom pić z obawy, że będą ciągle wychodziły do toalety. Zjawisko to nasila się w szkole, a potem w pracy. Moim zdaniem to niekorzystny, kulturowo i społecznie wymuszony styl życia, który powinniśmy starać się zmieniać – mówi profesor Ryszard Gellert, nefrolog, wybitny specjalista chorób wewnętrznych i medycyny rodzinnej z Kliniki Nefrologii CMKP Szpitala Bielańskiego w Warszawie.

Badanie Millward Brown przeprowadzone na zlecenie firmy Coca-Cola, zrealizowane na reprezentatywnej grupie Polaków wyniki w %.

W ciągu dnia człowiek traci nawet 2-3 litry wody poprzez oddychanie, procesy wydalania i wraz z potem, co stanowi ok. 1-2% masy ciała. Oczywiste jest, że w okresie letnim ilość ta zwiększa się np.  ze względu na wyższą temperaturę powietrza. Niewielu jednak z nas wie, że jesienią i zimą również łatwo o odwodnienie – większość dnia spędzamy w zamkniętych, klimatyzowanych i ogrzewanych  pomieszczeniach, zapominając o spożywaniu płynów.Już nawet niewielkie odwodnienie, wynoszące około 2% masy ciała, może powodować dolegliwości takie jak bóle głowy, zmęczenie, pogorszenie koncentracji, pamięci krótkotrwałej oraz refleksu. Aby temu zapobiec, należy pić regularnie, nawet gdy nie odczuwamy pragnienia. W ten sposób dostarczymy organizmowi taką ilość płynów, jaka jest mu potrzebna do prawidłowego funkcjonowania. Szczególną opieką w zakresie nawadniania organizmu należy otaczać dzieci i osoby starsze, gdyż są to grupy wyjątkowo narażone na ryzyko odwodnienia. Dzieci nie potrafią jasno komunikować swoich potrzeb, są zbyt zaabsorbowane zabawą lub pobytem w szkole, by pamiętać o piciu, natomiast u ludzi starszych zanika uczucie pragnienia.woda zdrowie SPAeden pl

NAWADNIAJ SIĘ ZE SMAKIEM

Dietetycy radzą, aby wypijać od 2 do 2,5 litra płynów dziennie, zaś podczas upałów odpowiednio zwiększyć tę ilość, w zależności od potrzeb.  Nie musi to być tylko czysta woda. Wykazano, że picie różnych rodzajów płynów sprzyja lepszemu nawodnieniu organizmu. Osoby, które piją cztery, pięć lub więcej kategorii napojów, w rezultacie wypijają w ciągu dnia więcej niż osoby ograniczające się tylko to jednego rodzaju  płynów. - Często  nawadniamy się tylko rano i późnym  popołudniem, spożywając  w krótkim czasie całą niezbędną w ciągu doby ilość płynów. Takie zachowanie nie zapewnia jednak właściwego nawodnienia – nagle obciążony płynami organizm stara się ten „nadmiar” usunąć, a nie  rozprowadzić po całym ciele. – dodaje prof. Ryszard Gellert.

Średnia liczba wypijanych szklanek napojów w ciągu dania  a liczba spożywanych kategorii napojów. Badanie Millward Brown przeprowadzone na zlecenie firmy Coca-Cola, zrealizowane na reprezentatywnej grupie Polaków, wyniki w szklankach.

Większe urozmaicenie rodzajów spożywanych napojów wiąże się z lepszym nawodnieniem organizmu. Osoby prowadzące zdrowy, aktywny styl życia, mogą także wybierać spośród szerokiej gamy napojów z dodatkiem cukru. Najważniejsze jest, aby zachować tzw. zrównoważony bilans energetyczny to znaczy dostarczać (wraz z pożywieniem oraz napojami)  i spalać podobną ilość kilokalorii. – uważa Barbara Dąbrowska-Górska, specjalista ds. żywienia człowieka, dietetyk z poradni Dietosfera. - Można to osiągnąć między innymi poprzez zwiększenie stopnia aktywności fizycznej. Dla osób odchudzających się, dbających o linię, czy cukrzyków świetnym rozwiązaniem są napoje o obniżonej wartości energetycznej, typu „light”. W ich składzie cukier zastąpiony jest substancją słodzącą, dzięki czemu napój jest słodki i smaczny, a jednocześnie dostarcza znikomą ilość energii (kcal). Jednym z najciekawszych doniesień dotyczących nawadniania jest fakt, że umiarkowane ilości płynów zawierających kofeinę nie powodują odwodnienia organizmu, jak powszechnie sądzono. To dobra wiadomość np. dla wielbicieli kawy, którzy z czystym sumieniem mogą teraz wypijać 2-3 filiżanki naparu dziennie – dodaje Barbara Dąbrowska-Górska.

SYMPTOMY ODWODNIENI

LEKKIE (utrata około 1% masy ciała) Typowe objawy: pragnienie, bóle głowy, osłabienie, zawroty głowy, zmęczenie i apatia.

UMIARKOWANE (utrata około 4% masy ciała) Typowe objawy: uczucie suchości w ustach, oddawanie niewielkiej ilości lub całkowity brak moczu, ospałość, przyspieszone bicie serca, mało elastyczna skóra.

SILNE (utrata około 10% masy ciała) Typowe objawy: skrajne pragnienie, brak moczu, szybki oddech, zmiana stanu psychicznego, zimna i lepka skóra. Silne odwodnienie jest stanem krytycznym wymagającym interwencji medycznej i może prowadzić do śmierci.

Podobne artykuły

Jeżeli fontanny młodości naprawdę istnieją, powinny tryskać wodą – czystą i chłodną. Nie może jej nam zabraknąć, jeśli chcemy być zdrowi, szczupli, piękni, pełni energii... To prawdziwie życiodajny i najbardziej dostępny napój.
Sięgając na półkę sklepową po wodę, warto zwrócić uwagę na informacje zawarte na etykiecie: czy jest to naturalna woda mineralna, źródlana czy lecznicza. Każda z nich ma inną wartość, właściwości i przeznaczona jest dla różnych osób.
Wodę można nie tylko pić, ale i jeść. To ważna informacja dla każdego, komu z trudem przychodzi picie kilku szklanek wody dziennie. Każdy składnik pożywienia zawiera jakąś ilość wody, którą możemy zaliczyć do naszego wodnego bilansu.
Zapewnia nam zdrowie i witalność oraz wiele przyjemności. Warto więc czerpać energię i radość życia z pluskania się w wodzie, płynnych ruchów ciała wśród srebrzystych kropelek, a także wodnych masaży.
Woda jest źródłem życia, ale i przekaźnikiem zanieczyszczeń, zarówno w środowisku naturalnym, jak i w naszym organizmie. Co zrobić, żeby pełniła tylko tę pierwszą funkcję? Odpowiedzią jest Woda Grandera.
Woda to eliksir życia i najważniejszy składnik pokarmowy. Nie może jej zabraknąć, jeśli chcemy być zdrowi, szczupli, piękni, pełni energii... Oto dziesięć wskazówek dr Doroty Wydro, jak obchodzić się z wodą?

baner Norden Cosmetics

polecane hotele GORACH

polecane hotele CENTRUM

polecane hotele MORZE

polecane hotele JEZIORA

polecane KLINIKI DAY SPA

Perfect SPA Awards

 Perfect SPA Awards 2021 glosuj hotel

 Perfect SPA Awards 2021 glosuj daySPA

Phytomer 300x300

 

Nasze magazyny i albumy

Zapisz się do newslettera

Perfect SPA International

Perfect SPA Hotel 2021 HISZPANIA - GŁOSUJ

Perfect SPA INTERNATIONAL 2021 EUROPA - GŁOSUJ

Perfect SPA INTERNATIONAL 2021 Świat

RANKINGI SPA

Phytomer 300x300

Pobierz E-Book

 okl e book SPA Rodzinne

okladka e book UZDROWISKAe-book Restauracje okladka Semana SPAeden pl

 

polecane hotele spa poziome wszystkie SPA EDEN

Polska na zdrowie PL0

Cytat tygodnia

cytat, Konfucjusz